Visit Sweden får 5 miljoner för marknadsföring av hållbar naturturism
I ett pressmeddelande presenterar Visit Sweden nyheten om regeringens extra satsning på en ny utvecklad export- och investeringsstrategi 2020, där 5 miljoner kronor ska användas till ”marknadsföring av Sverige som en attraktiv besöksdestination, inom bl a naturturism”.
I den nya satsningen vill Visit Sweden lägga större kraft på att bidra till regeringens ambition för FNs globala hållbarhetsmål. Genom att skapa nya former av samarbeten och en kontinuerlig dialog mellan näringslivet och offentliga organisationer ska man uppmuntra hållbar utveckling i Sverige.
– Hållbara naturupplevelser är efterfrågat internationellt och Sverige har otroligt mycket att erbjuda. Nu kan vi tillsammans med besöksnäringen fortsätta det långsiktiga arbetet att göra hållbar naturturism i Sverige ännu mer känd, säger Jenny Jonevret, programansvarig för natur på Visit Sweden.
Visit Sweden ska fortsätta marknadsföringen av Sverige som hållbar destination för att skapa fler affärsmöjligheter för företag inom naturturism.
Det täta samarbetet mellan nationella, regionala och lokala organisationer och företag ska fortsätta, och man vill också utveckla arbetet att samla besöksnäringen kring naturturism och sprida kunskap om naturintresserade turister.
En viktig uppgift är att stötta företagen så att få fler bokningsbara naturupplevelser och naturnära boenden kan synas på internationella boknings- och planeringssajter och hos researrangörer.
Läs hela pressmeddelandet från Visit Sweden här >> Regeringen nysatsar på marknadsföring av hållbar naturturism
Läs mer > Regeringens Exportstrategi
För mer information:
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56