Naturturism är förflyttad konsumtion i form av aktiviteter, boende, måltider och andra turismtjänster där själva naturupplevelsen är i centrum
Nationell naturturismstrategi, 2018
Natur- och Ekoturism
Svensk naturturism och ekoturism växer och får en allt större lokal betydelse för nya jobb och företag på landsbygden samtidigt som näringens företag med sina innovativa upplevelser ökar Sveriges internationella attraktion och synlighet samt lockar resenärer från hela världen där stora exportintäkter bidrar till det Svenska välståndet.
SVENSK NATUR BIDRAR MED 56 MILJARDER TILL STADSKASSAN
Vi tycker att det är rimligt att påstå att var fjärde internationella besök sker på grund av svensk natur. Eftersom utländska besökares konsumtion i Sverige under 2016 uppgick till 119,6 miljarder kronor, skulle svensk natur då bidra med exportintäkter på runt 30 miljarder kronor per år.
Naturen spelar också en avgörande roll för svenskarnas val av resmål under sommar, vinter och årets övriga helger.
Kanske är vi själva lite hemmablinda, men att hävda att naturen i bred bemärkelse är ett avgörande skäl för var femte resa, borde inte vara någon överdrift. Under 2016 spenderade svenska fritidsresenärer drygt 130 miljarder, vilket i så fall innebär att svensk natur bidrog med ytterligare 26 miljarder kronor årligen.
Tillsammans blir det 56 miljarder kronor, som vår natur bidrar med till Sveriges besöksnäring.
Mer utförlig redovisning av beräkning här >
Ekoturism är ansvarsfullt resande som bidrar till skyddet av naturmiljöer och till lokalbefolkningens välbefinnande
Vad räknas som naturturism?
Det finns ingen global vedertagen definition som beskriver naturturismnäringen. Vi använder en gemensamt formad definition som återfinns i Visit Swedens förstudie ”Hållbar naturturism och ekoturism på landsbygden” samt Nationell naturturismstrategi (lanseras sommaren 2018):
”Naturturism är förflyttad konsumtion i form av aktiviteter, boende, måltider och andra turismtjänster där själva naturupplevelsen är i centrum.”
Definitionen omfattar både utomhusaktiviteten och de kringaktiviteter som skapar intäkter, jobb och skatteintäkter för svensk besöksnäring på landsbygden.
VAD RÄKNAS SOM EKOTURISM?
I naturturism ingår Ekoturism, där entreprenörerna gör aktiva val och insatser för att bredare bidra till de många globala hållbarhetsmålen inom Agenda 2030. Ekoturism definieras utifrån ”TIES, The International Ecotourism Society” definition:
”responsible travel to natural areas that conserves the environment, sustains the well-being of the local people, and involves interpretation and education”
”Ekoturism är ansvarsfullt resande som bidrar till skyddet av naturmiljöer och till lokalbefolkningens välbefinnande”.
I Sverige har Naturturismföretagen anammat denna definition genom kvalitetsmärkningen Nature’s Best.
En alternativ beskrivning, men med samma innebörd:
”Environmentally responsible travel to natural areas, in order to enjoy and appreciate nature (and accompanying cultural features, both past and present) that promote conservation, have a low visitor impact and provide for beneficially active socio-economic involvement of local peoples.”
(IUCN, International Union for Conservation of Nature)
Mer naturturism i Sverige
Turismen växer globalt och enligt Adventure Travel Trade Association (ATTA) är naturturismen det segment som växer snabbast.
Sverige har stor potential att öka antalet utländska besökare som vill uppleva hållbar naturturism. Det är en attraktiv position som ger tillväxt i hela landet och skapar fler jobb på landsbygden.
Allt fler internationella gäster söker genuina, men bekväma och lättillgängliga naturupplevelser. Nio av tio i Visit Swedens målgrupp Den Globala Resenären vill uppleva naturen på sin Sverigeresa.
Sverige har en stark naturprofil hos utländska resenärer och den främsta associationen till Sverige är ett vackert land med unik orörd natur, tillgänglig för alla. Öppenhet, frihet och hållbarhet rankas också högt.
Adventure Travel Trade Association, ATTA, en internationell medlemsorganisation för naturturism, pekar ut ”adventure travel” som en av de snabbast växande områdena inom turism, där hållbara initiativ uppmuntras och resenärer stödjer lokala ekonomier.
Källa: Visit Sweden
Målbild - Sverige topp tre i världen!
Ett nationellt kommunikationsmål är definierat av Visit Sweden där visionen är att Sverige efter 2019 ska vara en av de tre främsta hållbara naturdestinationerna för målgruppen.
För att nå dit ska:
- Sveriges position inom hållbar naturturism stärkas
- målgruppen ska inspireras och engageras av Sverige som hållbar naturdestination
- det ska vara enkelt för målgruppen att planera och boka naturupplevelser i Sverige.
Många utländska besökare fascineras av svenskarnas närhet till naturen, och som turist i Sverige kan man ägna sig åt naturupplevelser på samma sätt som svenskarna själva. I kommunikationen om svensk natur utgår Visit Sweden från den svenska naturnära livsstilen och bygger budskapen runt ett kreativt kommunikationskoncept, Human Nature.
Källa: Visit Sweden
”De naturfokuserade nyfikna resenärerna”
Naturintresserad målgrupp
Visit Sweden har identifierat en målgrupp – ”De naturfokuserade nyfikna resenärerna” som mottagare för Sverigemarknadsföringen inom Naturturismprogrammet.
Målgruppen har ett stort intresse för svensk kultur och livsstil och vill göra så mycket som möjligt under sin vistelse i Sverige.
- De är intresserade av naturen och det är de enkla och lättillgängliga äventyren som lockar.
- De vill också lära sig mer om hur svenskar spenderar tid i och hämtar kraft från naturen.
- De Naturfokuserade Resenärerna utgör 22 procent av samtliga globala resenärer på Visit Swedens 11 prioriterade marknader. Det motsvarar drygt 25 miljoner personer som potentiell målgrupp.
Den absolut största andelen i målgruppen Natur återfinns i Tyskland, följt av USA. De naturfokuserade resenärerna har nedan fördelning i drivkraftssegmenten.
De naturfokuserade resenärerna
43%
11 miljoner personer av de Naturfokuserade Resenärerna är Nyfikna upptäckare.
Har en stor nyfikenhet på svensk kultur och de vill se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester. De upptäcker gärna nya Städer och platser och vill gärna lära sig något nytt om Sverige när de är här.
28%
7 miljoner personer av de Naturfokuserade Resenärerna är Aktiva naturälskare.
De aktiva naturälskarna drivs av ett intresse för den svenska naturen, där de vill vara aktiva men också njuta av lugnet och stillhet som naturen erbjuder.
24%
6 miljoner personer av de Naturfokuserade Resenärerna är Vardagsmitande livsnjutare.
Vardagssmitande livsnjutare Vill framför allt koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin Sverigesemester. De njuter gärna av god mat och dryck under semestern. Gemenskapen är viktig för dem, att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med de man reser med.